loading...
بهترین مطالب آموزشی فضای مجازی
ufile@ بازدید : 734 یکشنبه 20 تیر 1395 نظرات (0)

 سرفه سيگنالي است که به صورت ارادی یا رفلکسی ایجاد می‌شود و خبراز عدم تعادل بدن می دهد و نبايد آن را بدون توجه سركوب كرد يا به حال خود گذاشت .سرفه های معمولی در اکثر موارد بی ضرر هستند، ولی بیماریهای خطرناک و جدی وجود دارند که بخشی از علائم آنها سرفه های مزمن و مداوم می باشد.

اکثر سرفه ها  را با روشهای  طبیعی و ساده و بدون نیاز به دارو، مداوا کرد. روشهای طبیعی  به مداوا و کاهش عوارض ناشی از سرفه های مزمن کمک می کنند. قبل از اینکه استفاده از این  درمانها را آغاز کنیم، ضروری ست  که نوع سرفه ای که از آن رنج می بریم را معین کنیم. تشخیص نوع سرفه به ما کمک می کند که درمان صحیحی برای آن انتخاب کرده و نتایج مطلوب تری عایدمان گردد.

سرفه علل متفاوتی دارد از جمله عفونت تنفسی مانند برونشیت، ذات الریه، واکنش به حساسیت، عفونت ویروسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا و مصرف داروهایی مانند داروهای فشار خون نیز می تواند به سرفه منجر شود.

سرفه ها بطور کلی به 2 گروه اصلی تقسیم می شوند: سرفه های مرطوب که  همراه با ترشح و خلط هستند و سرفه های خشک که بدون ترشح و خلط می باشند. سرفه های مرطوب به مواردی گفته می شود که همراه با ترشح خلط بوده و از ریه ها منشا می گیرند. در سرفه های خشک هیچ نوع تشکیل و ترشح خلطی وجود ندارد.

 درمان طبیعی خانگی سرفه ها و گلو درد:

براي درمان سرفه در حال حاضر داروهايي در بازار موجود است اما اغلب اين داروها عوارضي مثل ايجاد حالت گيجي و خواب آلودگي را به دنبال دارند. بنابراین روش های طبیعی و بدون عوارض زیر جهت درمان پیشنهاد می گردد:

 

 

1- * مصرف جوشانده گل ختمی، آویشن و زنجبیل به همراه عسل و لیمو از جمله گیاهان دارویی است که برای کاهش یا درمان سرفه های شدید موثر هستند.گل ختمی که گیاهی با طبع سرد است اثرات ضدالتهابی و ضدسرفه قوی دارد و مصرف جوشانده گل ختمی نیز به دلیل داشتن ترکیبات نرم کننده می تواند برای درمان سرفه های خشک و مزمن مفید باشد. همچنین مصرف غذاهای ملین مثل آش کدو و میوه پخته شده برای تسکین مؤثر خواهد بود.

 

2-  * شربت تهیه شده با مخلوطی از آب آناناس، نمک، فلفل سیاه و عسل را روی بیماران مبتلا به سل آزمایش کرده اند که نتایج بهتری نسبت به شربت سرفه در آرام کردن سرفه و رفع نا راحتی گلو دارد. بروملین نوعی آنزیم با خاصیت آنتی اکسیدان و ضدالتهاب است که آزردگی گلو را کاهش می دهد. آناناس حاوی این آنتی اکسیدان و ویتامین های A و C، منیزیم، منگنز و پتاسیم است که با تقویت سیستم دفاعی بدن، مقابله با عفونت را برای بدن آسان تر می کند. نوشیدنی آناناس در آرام کردن سرفه و رفع گلودرد مؤثرتر است.

 

 

3-  * هوای خشک باعث خارش گلو و ایجاد سرفه خشک می شود، لذا بوسیله یک دستگاه بخور هوای خانه را مرطوب نگه دارید. هوای گرم و مرطوب، خلط را نرم کرده و راه های تنفسی را باز می کند. اگر کمی هم قطره اکالیپتوس به آب دستگاه اضافه کنید، خلط ها را سریع تر از بین می برد، زیرا ریه ها را تحریک کرده و راه های بینی را پاک می کند.اگر دستگاه بخور ندارید، روی سرتان یک حوله بیندازید و صورت خود را بر روی یک بخارهای یک ظرف آب جوش بگیرید. چند دقیقه به آرامی زیر حوله نفس بکشید. همچنین توصيه مي‌گردد سيگار نكشيد و اجازه ندهيد ديگران نيز در اطرافتان سيگار بكشند.

  

 

4-   * ماساژ قفسه سینه و گلو با روغنهای گیاهی به جای استفاده از کرمها و پمادهای شیمیایی برای ماساژ که برای این کار می توانید مخلوطی از روغنهای گیاهی مثل روغن مریم گلی، روغن اکالیپتوس، روغن نعناع و روغن زیتون را روی قفسه سینه و گلو مالیده و به آرامی ماساژ دهید، این کار باعث باز شدن گرفتگی ها و اخلاط موجود در بینی و قفسه سینه می شود.

 

نتیجه گیری

تمامی درمانهای طبیعی که در بالا ذکر گردید در التیام و بهبود سرفه مؤثر می باشند، بدون اینکه نیازی به خرید شربت ها و قرص های سرفه داشته باشید. با وجود اینکه درمان های طبیعی و گیاهی سرفه تأثیرگذار می باشند و فواید زیادی برای سلامت بدن دارند، باید توجه داشته باشید که اگر سرفه با وجود این درمان ها 2 هفته یا بیشتر طول کشید حتماً در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید.

 

 

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بهترین برای بهترینها
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 11
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 66
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 89
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 97
  • بازدید ماه : 97
  • بازدید سال : 649
  • بازدید کلی : 199,918