loading...
بهترین مطالب آموزشی فضای مجازی
ufile@ بازدید : 417 یکشنبه 06 تیر 1395 نظرات (0)

همه انسان ها موهایشان می ریزد، هنگامی که حمام هستید، موها را خشک یا شانه می کنید ممکن است چندین تار بریزد و این کاملا نرمال و عادی است. به طور متوسط، ما حدود 50 تا یکصد تار موی خود را در طول روز از دست می دهیم. این اندازه نرمال ریزش موها است. دلیل آن هم از بین رفتن موهای مرده و جایگزینی موهای جدید است. اما اگر موهای شما بیش از این تعداد است، دچار ریزش غیرطبیعی هستید و باید آن را درمان کنید...

دلایل اصلی و متداول که سبب ریزش موها می گردند:

1. عدم توازن میزان مواد معدنی و ویتامین ها در بدن: 

بدن برای حفظ سلامت موها و رویش موهای جدید{بطور نرمال روزانه در هر فرد تا 75 تار مو  ریخته می شود} نیازمند مقادیری از ویتامین ها، مواد معدنی، پروتئین و سایر مواد مغذی می باشد، عدم توازن میزان این مواد در بدن موجر به افزایش ریزش مو و کاهش رویش موهای جدید می گرددمتاسفانه اکثر پزشکان از نقش ازدیاد مواد معدنی در ریزش مو و بروز سایر بیماری ها آگاه نیستند و برای درمان ریزش مو، به تجویز انواع قرص های مولتی ویتامین و مینرال می پردازند، حال آنکه در خیلی از افراد علت ریزش مو ازدیاد برخی از عناصر در بدن است و مصرف این مکمل ها نه نتها باعت کاهش ریزش مو ها نمی شود بلکه سبب برهم خوردن هر چه بیشتر توازن مواد معدنی و بروز سایر مشکلات می گردد.

2. کمبود پروتئین در برنامه غذایی:

مو از نوعی پروتئین به نام کراتین ساخته شده، برنامه غذایی باید شامل مقدار کافی از پروتئین با کیفیت مرغوب بوده تا موها به درستی تغذیه شوند، کمبود پروتئین در برنامه غذایی و یا صرفا مصرف پروتئین های گیاهی مانند حبوبات و غیره که دارای پروتئینی با کیفیت مرغوب نمی باشند(پروتئین های گیاهی دارای تمام اسیدهای آمینه به اندازه کافی نمی باشند) ریزش موها را به دنبال خواهد داشت.

3. مشکلات غده تیروئید:

غده تیروئید هورمون های بسیار مهمی از جمله: T3, T4 ، تیروکسین، کلسیتونین و TSH ترشح می کند، این هورمون ها وظایف مهمی در بدن از قبیل تنظیم وزن، تنظیم سوخت و ساز بدن، ترمیم و بازسازی بافت های بدن و غیره ایفا می نمایند.وقتی غده تیروئید کم کار باشد سبب کاهش سرعت متابولیزم بدن، خشک، نازک و شکننده شدن موها شده و در نهایت باعث ریختن موها می گردد، از طرفی دیگر به دلیل کند شدن سرعت متابولیزم بدن رویش مجدد موها نیز با سرعت کمتری روی می دهد که تدریجا باعث خالی شدن قسمت های مختلف سر می گردد.از دلایل کم کاری غده تیروئید می توان به کمبود ید، منگنز، سلنیوم، ویتامین سی و سایر مواد مغذی که غده تیروئید جهت فعالیت خود به آن ها احتیاج دارد اشاره کرد.در آنالیز مو نسبت کلسیم به پتاسیم بیانگر عملکرد غده تیروئید می باشد. همچنین می توان با انجام آزمایش های خون T3, T4, TSH وضعیت و میزان هورمون های غده تیروئید را بررسی نمود.

4. کم کاری غدد فوق کلیوی:

وقتی غدد آدرنال کم کار شوند متقابلا ترشح هورمون های نام برده شده نیز کاهش می یابند که باعث کاهش سرعت متابولیزم بدن میگردد که یکی از علایم آن ریزش مو می باشد. سایر علایم عبارتند از:ضعف و خستگی زودرس، افسردگی، افت قند خون، کاهش فشار خون، کاهش مقاومت بدن در برابر بیماری ها، مشکلات جنسی، نیاز به خوابیدن بیش از حد و ...

متاسفانه  تعداد کمی از پزشکان از ناراحتی های مرتبط با ضعف غدد آدرنال آگاه هستند.دلایلی که سبب تضعیف غدد آدرنال می شوند عبارتند از: مصرف بیش از اندازه شکر، الکل و نوشیدنی های کافئین دار، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی که غدد آدرنال جهت فعالیت به آن ها احتیاج دارند مانند روی، سلنیوم، منیزیم، منگنز، ویتامین های سی، ای و گروه ب، ازدیاد مس، استرس و فشارهای روحی، کم خوابی و ...

5. عوامل ارثی در مردان:

در برخی از مردان با افزایش سن تبدیل هورمون تستسترون به دی هیدرو تستسترون افزایش می یابد که سبب طاسی و ریزش موها می گردد که اصطلاحا به آن ریزش موی مردانه گویند. با انجام آزمایش خون DHT می توان میزان این هورمون را بررسی نمود.

6. کم خونی:

کم خونی سبب می شود خون که حاوی اکسیژن و مواد مغذی بوده به اندازه کافی به ریشه موها نرسیده و به مرور زمان ریشه موها تضعیف می گردند، علل شایع کم خونی می تواند کمبود ویتامین های E ,C ,B6 ,B12 ,Folic Acid باشد و با توجه به برنامه های غذایی به ندرت کمبود آهن نقشی در آن ایفا می نماید، در بسیاری از موارد، کم خونی به دلیل ازدیاد مس می باشد که سبب اختلال در متابولیزم آهن می شود که به اشتباه از سوی بسیاری از پزشکان با کم خونی فقر آهن اشتباه گرفته می شود. با انجام آزمایش خون CBC می توان وضعیت کم خونی را بررسی نمود.

 اولین و مهمترین گام در درمان، تشخیص علل ریزش مو می باشد، بدین منظور در کنار آزمایش خون از روشی بنام آنالیز مو استفاده می شود که با انجام آن ها اطلاعات کاملی درباره علل ریزش مو از قبیل میزان مواد معدنی در بدن، وضعیت متابولیزم پروتئین، وضعیت متابولیزم بدن و فعالیت غدد تیروئید و آدرنال و غیره بدست می آید و با بررسی اطلاعات بدست آمده می توان برنامه درمانی دقیقی که شامل مکمل های غذایی مناسب، برای تنظیم میزان مواد معدنی و ویتامین ها در بدن، انتخاب نوع مناسب از محلول های محرک رویش مو، تجویز گیاهان درمانی جهت کمک به تنطیم متابولیزم و میزان هورمون ها در بدن و غیره تنظیم نماییم،

 

در پایان برای پیشگیری از ریزش مو ۵ نکته مهم پیشنهاد می‌گردد که رعایت آنها می‌تواند مفید واقع شود:

۱- سعی کنید در برنامه غذایی خود از سبزی‌ها و میوه‌های تازه به مقدار زیاد استفاده کنید. به این منظور خوردن سبزی‌هایی چون کرفس، جعفری، کاهو و اسفناج بیشتر توصیه می‌شود. گفتنی است اسفناج علاوه بر خاصیت تقویت‌کنندگی رنگدانه‌های مو، یک منبع غنی از آهن است که باعث تقویت استخوان‌ها، ناخن‌ها و موها می‌شود. اسفناج به تنهایی در بدن جذب پایینی دارد و باید برای اثرگذاری بیشتر همراه با آبلیمو و یا ماست مصرف شود.

۲- پس از حمام کردن اگر موهای شما خشک و پرحجم می‌شود به جای ژل که باعث خفه شدن مو می‌شود از روغن‌های مفید و سالم گیاهی استفاده کنید. به علاوه به خاطر داشته باشید که هیچ روغنی نباید بیش از ۳ ساعت روی سر بماند و پس از آن باید به خوبی شسته شود.

۳- حنا برای مو، گیاه مفیدی است اما تاثیر خود حنا با شامپوهای آن به هیچ وجه قابل مقایسه نیست. اگر رنگ حنا به‌ نظرتان ناخوشایند است می‌توانید از گیاهان بی‌رنگ‌کننده استفاده کنید.

۴- سبوس برنج نیز گیاه بسیار مفیدی است که می‌توان از دم‌کرده آن به جای چای برای تقویت موها استفاده کرد.

 

۵- از تماس گرد و خاک و دود زیاد به موها خودداری کنید که دشمن مو هستند. در پایان نیز توصیه می‌شود در حد امکان به جای شانه پلاستیکی از شانه چوبی استفاده کنید. همچنین تا حد امکان از سشوار استفاده نکنید و درصورت ضرورت، حرارت آن بسیار کم باشد.به علاوه از شانه‌کردن موها در حمام بپرهیزید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بهترین برای بهترینها
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 9
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 55
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 75
  • باردید دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 83
  • بازدید ماه : 83
  • بازدید سال : 635
  • بازدید کلی : 199,904