loading...
بهترین مطالب آموزشی فضای مجازی
ufile@ بازدید : 421 شنبه 19 تیر 1395 نظرات (0)

 افرادی که مادرزادی لاغر بدنیا می آیند و یا لاغر بوده اند اشتیاق شدیدی به چاق شدن دارند. هرچند اکثر افراد بدنبال لاغری هستند، اما خیلی ها هم چاق شدن برایشان آرزو است. بعضی ها برای شرکت در تیم های ورزشی و یا ماندن در تیم نیاز به چاق شدن دارند. بعضی دیگر احساس می کنند که با چاق شدن زیباتر و سالم تر بنظر می رسند. برای چاق شدن سالم باید برروی مصرف غذاهای سالم تمرکز کرد، چراکه هرچند کالری بیشتر آدم را چاق می کند، اما تغذیه سالم و مقوی لازم تر است.

 برای چاقی نیاز به مصرف غذاهای پرکالری در عین حال سالم است نه فقط غذاهایی که پر از کالری، چربی، شکر و … است. هدف شما باید این باشد که غذاهای پر از ویتامین، مواد معدنی، مواد مغذی و در عین حال کالری را اتخاب و مصرف نمایید.

در ادامه با رعایت نکات پیشنهادی می توانید وزن مطلوبتان را کسب نمایید. عوامل متعددی در لاغری تأثیر دارند از جمله عوامل هورمونی و ارثی ، عوامل اجتماعی نظیر استرس ، افسردگی ، نگرانی و ... که ریشه یابی و درمان آنها با مشورت و کمک پزشکان متخصص میسر خواهد شد.توجه نمایید که اگر به کمبود وزن جدی دچار هستید یا به دنبال یک برنامه غذایی صحیح هستید، باید به پزشک متخصص تغذیه مراجعه کنید. آنچه در اینجا خواهید خواند، تنها توصیه هایی مفید و بی ضرر برای تغذیه و فعالیت شما است.عمل کردن به نکات زیر موجب میشود به تدریج وزنتان اضافه شود و چاق شوید، اما فراموش نکنید که اضافه شدن وزن با چاقی (انباشته شدن چربی) متفاوت است.

 1-      برنامه ریزی غذایی

میزان کالری یا انرژی ای را که در یک روز معمولی دریافت می کنید، محاسبه کنید. چیزی را تغییر ندهید و همانطور که هر روز می خورید یادداشت کرده و انرژی آن را محاسبه کنید. این کار را می توانید با استفاده از  هرم غذایی  انجام دهید. این مرحله بسیار اهمیت دارد، پس با دقت این عمل را انجام دهید. همچنین خودتان را وزن کنید.برای افزایش وزن، غذایی که مصرف می‌کنیم باید کالری بیشتری داشته و در ضمن تمام مواد غذایی مورد نیاز بدن را نیز شامل شود. دقت کنید که غذاهایی سالم انتخاب کنید، به خصوص زمانی که در دوران نقاهت پس از بیماری به‌سر می‌برید.افزایش مصرف تنقلات و انواع غذاهای چرب راه خوبی برای افزایش وزن نیستند. این نوع غذاها اغلب حاوی چربی‌های ناسالم هستند. به یاد داشته باشید که حتی اگر می‌خواهید کالری را افزایش دهید این کار باید از طریق غذاهای سالم انجام شود.

 

2-      ورزش و کسب توده عضلانی

تمرینات ورزشی منظم، مرحله مهم دیگری برای افزایش وزن و چاق شدن است که بایستی در مراحل افزودن صحیح وزن به طور صحیح انجام شود. اگر فرصت ندارید که هر روز به باشگاه بروید، چند جلسه حرکات ساده و قابل انجام دادن در خانه را با مربی تمرین کنید و سپس در خانه به ورزش ادامه دهید.تمرینات مقاومتی نظیر وزنه زدن به افزایش حجم عضلانی کمک خواهند کرد. ورزش در کنار رژیمی سالم و متعادل می‌تواند به بهترین شکل به شما کمک کند.اما این نکته را نیز از یاد نبریم که رژیم غذایی هم در مورد کاهش وزن و هم افزایش وزن باید متعادل و سلامت باشد.

 

3-      خواب کافی

یکی از راحت ترین کارها خوابیدن به مدت حداقل 8 ساعت در روز می باشد . طی این مدت بدن ما زمان کافی را برای بازسازی ماهیچه ها و ذخیره چربی در لایه های مختلف بدن، در اختیار دارد. خواب کمتر از 6 ساعت مساوی با بهرمندی کمتر از فواید تمرینات و برنامه غذایی تان خواهد بود . میزان کافی خواب، برای افراد لاغری که خواهان افزایش وزن خود هستند، توصیه می شود.

 

نکات کلیدی و مهم را از یاد نبرید:

* از مصرف چربی ها ، غذاهای سرخ کردنی ، تنقلات مضر به شدت دوری کنید و در عوض از سبزیجات و پروتئین های کم چرب و غذاهای دریایی بیشتر استفاده کنید.

* آب کافی حداقل به میزان 2 لیتر در روز و جدا از غذا بنوشید تا روند سوخت و ساز بدن تکمیل گردد و دچار کم اشتهایی نشوید.

* وعده های غذایی را افزایش دهید . ممکن است راحت‌تر باشید اگر روزانه به جای 3 وعده بزرگ غذایی، 5 یا 6 وعده سالم و متعادل‌ مصرف کنید.

* از نوشیدنی‌های سالم مانند آبمیوه طبیعی و شیر استفاده کنید. هیچ وقت برای افزودن کالری از نوشابه‌های شیرین که فقط کالری داشته ولی ارزش غذایی ناچیزی دارند استفاده نکنید.

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بهترین برای بهترینها
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 2
  • آی پی دیروز : 2
  • بازدید امروز : 4
  • باردید دیروز : 3
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 7
  • بازدید ماه : 7
  • بازدید سال : 559
  • بازدید کلی : 199,828