loading...
بهترین مطالب آموزشی فضای مجازی
ufile@ بازدید : 390 چهارشنبه 16 تیر 1395 نظرات (0)

ارباب حلقه ها رمان سه جلدی در ادامه رمان هابیت ها به سبک خیال پردازی حماسی اثر جی . آر. آر. تالکین می باشد که طی ۱۲ سال از سال ۱۹۳۷ تا ۱۹۴۹ که بیشتر آن در زمان جنگ جهانی دوم بوده نگارش شده است. كتاب از دیدگاه‌ و نظرگاهی فلسفی و با تكیه بر اسطوره ‌ها و یك سری عقاید مذهبی نگاشته شده است. عالم فیلم عالمی اسطوره‌ای است ولی این عالم در فضایی انسانی اتفاق می‌افتد. یعنی این انسانها هستند كه برگزیده می‌شوند تا حكومت نهایی را به دست گیرند. حالا چرا انسانها برگزیده شده‌اند؛ مساله فلسفی فیلم است كه می‌توان آن را مصداق روایت اسلامی «انی جاعل خلیفه فی‌الارض» كه همان خلیفه‌اللهی انسان است عنوان كرد.

بر اساس این رمانها، سه فیلم که در نوع خود شاهکار سینمای جهان محسوب می شوند تهیه شده است. از دهه هفتاد سینمای هالیوود ساختن فیلم هایی که " آخرین جنگ سرنوشت ساز بشریت " یا همان " آرماگدون " ARMAGEDON  را در بر بگیرد در دستور کار تولید های خود قرار داده است. در مورد بحث های ماسونی یا غیر ماسونی بودن این فیلم تاکنون نظرات متفاوتی ارائه شده است:

اگر ماسونی است چرا دشمن چشم بزرگ جهان بین است؟

اگر ضد ماسون ها و نظم نوین جهانی است پس چطور این همه پول برای تولیدش در هالیوود صرف شده؟

کمتر کسی است که فیلم ارباب حلقه ها را ندیده باشد. فیلمی جذاب، با جلوه های ویژه کم نظیر و زیبا، به همراه بازیگر سرشناس و پرطرفدار و یا به قولی سوپراستار. فیلمی که همچون نمونه های مشابه با هزینه های هنگفت اهدافی خاص را دنبال میکند.

 فیلم نبرد آخرالزمان را در دنیایی خیالی  بین نیروهای خیر و شر نشان میدهد. فیلمی که در آن حلقه نمادی از سرزمین بیت المقدس است که از گذشته های دور مسلمانان و صهیونیستها بر سر حاکمیت آن در جنگ و ستیز بوده اند. و نیروهای خیر بر آن شده اند تا با از بین بردن این حلقه (تخریب مسجدالاقصی) به عمر نیروهای اهریمنی پایان دهند. بحث نماد های بکار رفته در این سلسله فیلم ها بررسی بیشتری می طلبد اما در این فیلم نیز همچون نمونه های دیگر شیطنت های عمدی و نه سهوی برای تشبیه نیروهای اهریمنی به مسلمانان و منجیان دنیا به صهیونیستها در نبرد آخرالزمان صورت گرفته است. به عنوان مثال در این فیلم  نیز همانند نمونه های مشابه، جنگجویان سپاه خیر و الهی از نظر ظاهری شبیه جنگویان صلیبی می باشند.

پایه اعتقاد نوین مسیحیان صهیونیست در قرن نوزدهم و تحت تاثیر نگرش ویژه به کتاب مقدس ( عهده قدیم و جدید ) شکل گرفت. براساس اعتقادات آنها ،تاریخ بشریت به هفت عصر (دوره ) تقسیم می شود. به گفته آنان در حال حاضر جهان درحال پشت سر گذاشتن دوره ششم حیات تاریخی خود و آماده شدن برای ورود به عصر هفتم که همان ظهور مسیح است می باشد.

بر اساس پیش گویی های آنان در عصری که ما زندگی می کنیم ، فجایع بی سابقه و حوادث بسیاری اتفاق می افتد که در نهایت به آخرین جنگ سرنوشت ساز یا همان آرماگدون منتهی می شود. در این جنگ مسیح دشمنان خود را از بین برده و سلطنت هزار ساله خود را برپا می کند . به همین  دلیل به پیروان این عقیده  " هزاره گرا" گفته می شود . اکثر طرفداران این مکتب که بالغ بر 12 میلیون نفر هستند  در آمریکا مستقر می باشند . عده ای از آنها کرسی های کنگره و پست های مختلف سطوح گوناگون را در دولت کنونی آمریکا در اختیار دارند. مسیحیان صهیونیست آمریکا با دار و دسته بوش جنگ خاورمیانه را با اشغال افغانستان و عراق شروع کردند. مسیحیان  صهیونیست  که تحت تاثیر عقاید مذهبی خود، تفسیری مذهبی از جنگ درخاورمیانه ارایه می دهند، جنگ عراق را پیش زمینه حوادث قبل از ظهور مسیح می نامند. این گروه که بوش  و کابینه اش از معتقدین به آن هستند با مطالعه جزء به جزء کتاب مقدس ( عهد قدیم وجدید ) و با تکیه بر عصمت حرفی آن ، وقایع آینده را پیش گویی و تفسیرمی کنند. همین عقیده ویژه است که این گروه را از دیگر اندیشمندان مسیحی متمایز می سازد.

مسیحیان صهیونیست عقیده دارند که براساس پیش گویی ها اشغال عراق پیش زمینه وقایع قبل از ظهور مسیح بدست آنان اعتقاد راسخی به پیش گویی های مطرح شده در کتاب " مکاشفات یوحنا" ( عهد جدید ) دارند. علیرغم متن بسیار مبهم و نمادین این پیش گویی ها در کتاب مقدس ، فصل های مربوط به عراق روشن تر آمده است. در کتاب مقدس عراق بانام " بابل" معرفی شده است. با وجود اینکه در طول تاریخ ، عراق بارها مورد هجوم بیگانگان غربی قرار گرفته است ، مسیحیان صهیونیست عقیده دارند که تصرف عراق توسط آمریکا با ظهور مجدد مسیح مرتبط است و طرح تقسیم عراق به سه ناحیه ، احتمالا با عبارت " و شهر بزرگ به سه قسم منقسم گشت..." منطبق است . این گروه لشگری از کشیشان صهیونیست را به عراق فرستاده اند تا مردم عراق را متقاعد کنند تصرف کشورشان ، امر محتوم الهی بوده است و در پیش گویی های کتاب مقدس به صراحت به آن اشاره شده و آنها باید آن را بپذیرند. آنان جنگ با مسلمانان را حتمی می دانند و صلح را قبل از ظهور مجدد مسیح امکان ناپذیر ارزیابی می کنند. " یت  رابرتسون" کشیش مسیحی صهیونیست عقیده دارد: " وضعیت جهان ، نباید به سوی صلح و بهبود حرکت کند، جهان را باید به سمت بدترین شرایط ممکن سوق داد. مسیحییان باید بیاموزند که چگونه موجب تاخیر ظهور مسیح نشوند. بنابراین حتی مسیحیان نباید نگران آسیب های  زیست میحطی باشند، زیرا براساس پیش گویی ها، این امر مقدمه ظهور مسیح است .

 جماعت مسیحیان صهیونیست شامل ده ها انجمن است که مهمترین آن " سفارت مسیحیت" واقع دراورشلیم ، به شمار می آید. مسیحیان صهیونیست بر اساس مطالب کتاب " سفر پیدایش تورات " تلاش می کنند تاحکومت اسراییل را از نیل تا فرات گسترش دهند. تورات ، سفر پیدایش ، باب پانزدهم ، ردیف 18 : "در آن روز خداوند با ابراهم  عهده بست و گفت: این زمین را از نهر مصر تا به نهر اعظم ( یعنی فرات ) به نسل تو بخشیدم ." به همین علت است که مسیحیان صهیونیست پا به پای " ایپک " AipAc ؛ لابی یهودیان آمریکا با فرآیند صلح خاورمیانه به شدت مخالف اند و از دولت اسراییل می خواهند که سرزمینی های اشغالی را یکپارچه سازد. همچنین به دلیل اعتقاد خود مبنی بر ساخت معبد سلیمان واینکه معبد سلیمان در زیرمسجد الاقصی واقع است سعی در تخریب مسجد الاقصی دارند. براساس اعتقاد آنان ، مسیح پس از ظهور در معبد سلیمان نماز می گذارد، پس مسیحیان باید تا زمان ظهور مسیح مراسم عبادی و قربانی کردن خود را مطابق شریعت موسی در معبد سلیمان تمرین کنند.

از دیگر شاخصه های مهم داستان، چشم بزرگی است که همه جهان را زیر نظر دارد. حال این موضوع را با این حدیث و آیات شریفی که در مورد حضرت ولی عصر (عج) وجود دارد، مقایسه کنید تا متوجه اصل موضوع شوید:

از آیات قرآن و احادیث پیامبر و امامان علیهم السلام استفاده می شود که وجود مقدس امام زمان (عج) بر اعمال انسان ها نظارت دارد. اعمال آنان را می بیند و کارهای آنان به حضورش عرضه می شود. بدین جهت به حضرت ولی عصر علیه السلام "عین الله" گفته می شود. یعنی دیدگاه پروردگار جهان. البته سایر ائمه علیهم السلام هم عین الله هستند. هر امامی در زمان خویش شاهد اعمال پیروانش بوده و وجود این مقام (این آگاهی گسترده) بر امام استفاده ندارد. قرآن کریم درباره حضرت عیسی علیه السلام می فرماید:

- انبتکم بما تأکلون و ماتدّخرون فی بیوتکم (سوره آل عمران، آیه 49)

"به آنچه می خورید و در خانه های خود ذخیره می کنید به شما خبر می دهم."

و این نشان دهنده مقام شهود پیامبران و پیشوایان الهی است. بر این اساس، امام زمان عجل الله تعلی فرجه الشریف عین الله شاهد بر باطن و ظاهر اعمال ما است.

تا قبل از حرکت نظامی آمریکا و حمایت غرب سخن گفتن از ایجاد فضای ضد اسلامی در فیلم های آمریکایی نیز توهم توطئه تلقی می شد ، گذشت  زمان نشان داد که  قتل عام ، ویرانی و مرگ توهم توطئه نیست ، اما کار سینما در عرصه سیاست های کلان  ایجاد توهم خیرخواهانه است .

امروزه ما شاهدیم که چگونه تاریخ گذشته توسط سینما ، این رسانه ماندگار در ناخودآگاه انسان تحریف می شود و چگونه آینده تاریخ  زمینه سازی می شود . آیا مخاطب امروز سینما با مخاطب دیروز تفاوت دارد ؟ آیا می توان گفت فیلم های تجاری و جذاب دیگر بستر مناسبی برای تبلیغ پنهان نیست ؟ آیا سینما بر محور هالیوود با ساختن فیلم سینمایی ، انیمیشن و مستند  آتش  تهیه ، توپخانه هیچ حرکت جهانی دیگری  را تامین نمی کند ؟ آیا فیلم  پیتر جکسون جزیی از برنامه های تخیل پردازانه واعظان مسیحی صهیونیست نیست ؟  آیا می توان به سخن کوته اندیشان بسنده کرد ، دست از "توهم توطئه " برداشت ، سرخویش گرفت و راه خود رفت ؟

جستجوی نشانه های تفکر صهیون در آثار سینمایی هالیوود شائبه درگیری جستجوگران در میان توهم توطئه  را ایجاد می کند . این همان تصوری است که صاحبان رسانه و سرمایه گذاران تولید برنامه های تلویزیونی و فیلم های سینمایی با رویکرد مورد نظر  سعی در ترویج و گسترشش دارند. اما آنچه مسلم است سینما بویژه در هالیوود ابزاری مؤثر برای پیشبرد اهداف کلان سیاست مداران است . فیلم های  پرمخاطبی که مسلمانان را تروریسم ، بی منطق ، غیر اجتماعی و خطرناک به تصویر می کشد . فیلم هایی که در حرکتی آرام  مردم دنیا را برای برداشتن گام بزرگ در خاومیانه آماده کرد . تا جایی که لشگرکشی بی منطق غرب به سرزمین محرومی چون افغانستان با کمترین واکنش جهانی روبرو شد ، حرکتی که در عراق تداوم پیدا کرد . مردم دنیا که بیش از 20 سال تنها از طریق رسانه های هدفمند و سینما با کشورهای اسلامی و مسلمانان آشنا شده بودند خیرخواهانه و انسان دوستانه قتل عام و ویرانی را در خاورمیانه به نظاره نشستند.

 

 

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
بهترین برای بهترینها
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آرشیو
    آمار سایت
  • کل مطالب : 50
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 19
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 49
  • آی پی دیروز : 1
  • بازدید امروز : 54
  • باردید دیروز : 2
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 164
  • بازدید ماه : 164
  • بازدید سال : 716
  • بازدید کلی : 199,985